Autotootja Mercedes-Benz pakub ostjatele S-klassi sedaani nii paljude valikuvõimalustega, et robotid ei suuda inimtööjõu eelistega sammu pidada.
- Mercedes-Benzi Sindelfingeni tehas Stuttgarti lähistel Foto: Scanpix/Reuters
Kuna kliendi erisoovid on saanud toote müümisel sedavõrd oluliseks teguriks, kasvab koosteliinil taas vajadus inimtööjõu järele, kes suudab tagada vajaliku paindlikkuse. See on vastupidine suund kasvavale automatiseerimisele, kirjutab agentuur Bloomberg.
„Robotid ei tule toime nii ulatusliku arvu individuaalsete detailide ja võimalike variantidega, mida me pakume,“ ütles
Saksa autotootja tootejuht Markus Schaefer autohiiu Sindelfingeni tehases. „Säästame raha ja kindlustame oma tuleviku, palgates rohkem töötajaid.“
Mercedese Sindelfingeni tehas on
autotootja suurim tehas ja automatiseerimisest seal puudust ei tule. Tehases toodetakse selliseid mudeleid nagu GT sportautod ja ultraluksuslikud S-klassi Maybachi sedaanid, kuid see ei tähenda, et neid autosid käsitsi kokku pannakse. Tehases töödeldakse päevas 1500 tonni terast ning aastas toodetud sõidukite arv on üle 400 000. Nii on automatiseerimine omal kohal, kuid individuaalsete detailide lisandumine nõuab tootmisprotsessis ümberkorraldusi.
„Mitmekesisus käib masinatel üle jõu,“ ütles Schaefer, kes on 2005. aastast töötanud selle eesmärgiga, et vähendada auto valmimiseks vajaminevat aega 61 tunnilt 30-le. „Nad ei tule toime nii paljude valikutega ega suuda muudatustega sammu pidada.“
Kui tootmise keskmes on vajalike oskustega meeskond, saab Mercedes tootmisliinil vajalikud muudatused teha ühe nädalavahetusega. Terve automatiseeritud tootmisliini ümberprogrammeerimine võib aga võtta nädalaid, mis tähendaks, et sel ajal tootmine seisaks.
Robotid ei kao, kuid muutuvad väiksemaks ja paindlikumaks, toimetades pigem koos inimtööjõuga.
Mercedes ei ole selles suundumuses sugugi üksi – ka BMW ja Volkswagen testivad kergemaid sensoritega varustatud roboteid, mis on piisavalt turvalised, et töötada koos inimestega. Eesmärk on olla oma konkurentidest parem ja kiirem. Autodest on saamas „ratastel nutitelefonid“, mis tähendab, et sealgi tuleb mudeleid järjest lühema intervalli järel uuendada. Varem vältas tsükkel keskmiselt seitse aastat.
Järjest rohkem tuleb arvestada tarbija erinõudmistega – need ajad on minevik, kus Henry Ford võis teravmeelitseda, et kõigil tema klientidel on võimalik osta meelepärast värvi auto, kui nende lemmikvärv on must.
„Me astume eemale tootmise maksimaalsest automatiseerimisest selles suunas, et inimeste roll tööstusprotsessis kasvab jälle,“ ütles Schaefer. „Meil tuleb olla paindlik.“
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.